Turundustrendid aastal 2022

turundustrendid-2022-aastal

Ei saa mitte vaiki olla.

Kätte on jõudnud eelarvestamise periood.

Inbox, nagu ka eelnevatel aastatel, on täis kirju pealkirjaga “Mis põnevaid trende toob digiturundus uuel aastal?”.

Täiesti arusaadav, miks seda tehakse. Kuidagi on vaja ju juhtkonda ja inimesi üllatada ning pakkuda neile midagi uut ja pealtnäha põnevat.

Kui arvad, et taon sama trummi nagu iga aasta ning reastan siia hulga innovaatilisi lahendusi, siis Sa eksid.

Toome välja 6 põhjust, miks peaksid 2022.aastal uute trendide tagaajamise asemel turunduse köögipoolele keskenduma.

1. Tunne oma kliendi valupunkte ja motivaatoreid

Sinu klient ei ole 34-aastane tätoveeritud sleeve’iga Penno.

Ta ei ole ka blondide juustega Mailis, kellele meeldib retro house’i tramm nr.2-ga koju sõites kuulata.

Ta ei ole ka 160kg rinnalt suruv Marko, kes reedel kell 19:43 Viru MyFitnessi aknast Sinu reklaami vaatab.

Kliendi tundmine ei alga tema välimuse, soo või huvide kirjeldamisest koosolekulaua taga ehk teie arvamusest, millist klienti te teenindate.

Klienti tunned kõige paremini, kui temaga näost-näkku suhtled.

Sinu klient on inimene, kellel on probleem. Ta otsib oma probleemile lahendust:

  • Kas Sa tead, millisele probleemile Sinu olemasolevad kliendid lahendust otsivad?
  • Kas see põhineb Sinu selgeltnägemisvõimel või reaalsel kliendi tagasisidel?

Järgmisena tuleb meil mõista nende põhiväärtusi. Mis neid käima tõmbab? Mis neid kõnetab?

Stiivenil võib korteri ostuotsust mõjutada soov Kalamajas elada, sest ta ammutab sealt inspiratsiooni oma loometööks. Raplamaa Maivil võib selleks olla looduslähedus, sest ta soovib linnamürast eemale ja taastada oma lastelastele sarnane talukodu, kus tema lapsena üles kasvas.

Mõistes kliendi probleemi ja põhiväärtusi saab ettevõte hakata end kliendist lähtuvalt positsioneerima.

“Me kõik tahame osta, aga meile ei meeldi, kui meile müüakse”.

Sama kehtib täna digiturundusmaastikul.

Loo oma digiturundus kliendi, mitte laua taga istuva tarkade klubi arvamusest lähtuvalt.

2. Tundmatu piirkond digiturunduses – direct traffic

On mõnus teisipäevane õhtu. Kontor on tühi. Aeg on hubases ja vaikses kontoris kuuraporteid koostama hakata. Turundusspetsialist Maido võtab Google Analyticsi lahti ja kirjutab tuimalt “Direct trafficu kaudu tuli viimase 30-päeva lõikes 87 müüki“.

turundustrendid-2022-aastal-direct-traffic

Okei, aga kohe tekivad küsimused:

  • Mis selle taga tegelikult peitub?
  • Mida direct traffic täpsemalt tähendab?
  • Kuidas need inimesed tegelikult veebilehele satuvad?
  • Kas see on tugev bränditeadlikkus, mis neid müüke tekitab või on selle taga midagi enamat?

Direct traffic digiturunduses on nagu Mongoolia. Me kõik teame, et see eksisteerib aga kui puhkusereisi valimiseks läheb, siis läheme lihtsama vastupanu teed ja ostame pileti Türki.

Vähesed reisivad Mongooliasse. Kuid kes seal käivad, tulevad tagasi tugevamana kui kunagi varem, sest nad nägid võimalusi seal, kus teised seda ei näinud.

Sama kehtib direct trafficu puhul.

Vähesed kasutavad selle võimalusi klientide tundma õppimiseks, kuid kes seda teevad, on tulemustega rahul ning suudavad oma turundusmiksi vastavusse viia, et kiiremini kasvada.

Ma ei tea, aga miski minus ütleb, et uuel aastal hakatakse soovitusturunduse kaasmõjul üha rohkem direct trafficut mõistma…

3. Bränd kui konkurentsieelis

Eristumine konkurentidest muutub aasta-aastalt üha tähtsamaks.

Su kliendid ei tee ostuotsust ainult hinna ja funktsioonide alusel.

Ühtlasi ei ole nende kahega eristumine strateegiliselt jätkusuutlik, sest alati on keegi, kes pakub odavamat hinda ning rohkem funktsioone, kui Sinu ettevõtte seda suudab.

Kuidas siis eristuda?

Küsi endalt, “mis on meie ettevõttel sellist, mida konkurendid meilt üle võtta ei saa?”.

  • Lahe maandumisleht, mida konkurentidel ei ole? Kopeeritav.
  • Ülikasulik funktsioon, mida teised konkurendid oma tarkvaras ei kasuta? Kopeeritav.
  • Vinge kliendikink, millega saab golfiklubis sõprade ees kekutada? Kopeeritav.

Tugev bränd on Sinu ettevõtte moat.

Loo klientidele positiivseid kogemusi – nii tekitad oma ettevõttele tugeva brändi.

Positiivsed kogemused võivad tekkida efektiivsemast ostuteekonnast, ühtekuuluvustundest mingi suurema probleemi vastu võitlemisel või keskendudes ühele kindlale nišile, mis loob Sinust valdkonna esinumbri.

“Majanduslik linnus ehk economic moat on selge eelis, mis on ettevõttel oma konkurentide ees ning mis võimaldab kaitsta oma turuosa ning kasumlikkust. See on eelis, mida on raske järgi teha või duplikeerida (brändiidentiteet, patendid) ning loob seekaudu efektiivse barjääri teiste konkurentide ees. Kontseptsiooni loojaks on Warren Buffet”.

Antud teemat käsitleb suurepäraselt Peep Laja oma podcastis “How to Win”.

4. A-klassi turundajad mängivad teiste A-klassi turundajatega samas liivakastis

Turundusmeeskondades on muutunud üha tähtsamaks see, milliste filosoofiate või mõttemallide alusel turundust teostatakse.

Kui juhtkonna tasandil A-klassi talentide tegevust piiratakse, siis toob see endaga kaasa drastilisi muutusi ettevõtte siseselt.

Maailm on täis kollektiive, kus nende arengut ei piirata.

Sinu ülesanne on tunda oma meeskonnaliikmeid ja pakkuda neile sobivat keskkonda, et aidata täita nende isiklikke eesmärke.

Positiivne mõju meeskonnaliikmetele kandub üle ettevõtte tulemustele.

Et vältida olukorda, kus turundustalendid tiimidest välja jooksevad, on paar soovitust:

  1. Eralda neile ajalist- ja rahalist ressurssi, et nad saaksid katsetada uusi lähenemisi;
  2. Panustage uutesse teadmistesse ning kaasake majaväliseid konsultante, kellega nad saaksid koos sparrida ning areneda;
  3. Ära suru oma ideid meeskonnale peale – lisaks Sinule survestab Su meeskonda veel 10 inimest ettevõttest. Kui nii, siis unustatakse tihti ettevõtte põhistrateegiast lähtuvad turundustegevused ja keskendutakse tulekahjudele, mis peale surutud ideedest tekkinud on;
  4. Liiga aeglane asjade käik tekitab limbo efekti – hoia turundus pidevalt liikumises.

5. Täpsed snaiprilasud vs laialivalguvad haavlid

Kui paljud teist kirjutavad iga aasta lõpus turundusstrateegia valmis, aga pärast jaanuarikuud jääb see sahtlisse tolmu koguma?

Kui keegi seda ei näe, siis ei saa ju liikuda selles suunas, et see strateegia ka lõplikult ellu viia.

Miskipärast sisimas (naiivselt) loodan, et see on varsti muutumas:

  • Käed püsti, kelle turundustiim teab, mida uue aasta turundusstrateegia endast täpsemalt kujutab?
  • Käed püsti, kellel on üheleheküljeline turundusstrateegia paberi peale kirjutatud, et saaksite järgneva aasta jooksul kontrollida strateegia progresseerumist?

Selle olemasolu on tähtis tervele organisatsioonile. Turundusstrateegia on osa ettevõtte üldisest strateegiast.

Seda ei tohiks kirjutada lihtsalt juhatusele “kinnitamiseks”, vaid see peaks aastaringselt turundustiimile kättesaadav ja hoomatav olema.

Meie tagasihoidlik soovitus on luua üheleheküljeline turundusstrateegia, mida igakuistel koosolekutel tiimiga läbi arutada ning jälgida selle progresseerumist seatud eesmärkide suunal.

Pro tip: mitte ainult turundustiimiga, vaid terve ettevõttega.

6. Persoonibrändi ja meililistide võidukäik

Viimaste intsidentide raames (Facebooki downtime) on hakatud otsima strateegilisi võimalusi, kuidas oma tagalat kindlustada väliste ohtude eest.

Lahendus: persoonibrändi ja meililisti loomine.

Persoonibrändide olemasolu ettevõttes annab konkurentsieelise (moat), kui juhtkond suhtleb personaalsel tasandil otse klientidega.

Persoonibränd on inimese nimi. Senikaua, kuniks Sinu ideaalkliendid selle nime ära tunnevad ja sellega samastuvad, on sul winning strategy olemas.

Inimesed soovivad äri teha teiste inimestega, mitte ettevõtetega.

Meililistid annavad Sulle kindlustunde, et isegi siis, kui Linkedin või Facebook peaksid oma uksed sulgema, on Sul hulk inimesi, kelle Sa meili teel ikka kätte saad.

Nende kahe koosmõjul on Sul kontroll toimuva üle. Nad annavad Sulle võimaluse tegutseda ka siis, kui muud digikanalid on kokku varisenud.

Kokkuvõte

Võib-olla ma olen naiivne (pole kahtlustki), aga miski minus ütleb, et pseudotrendide asemel alustatakse taaskord rohujuure tasandil ning säilitatakse kaine mõistus.

Nii nagu me vikerkaare nägemisel ei hakka selle lõpust härjapõlvlase kullapada otsima, nii ei peaks me suhtuma ka uutesse turundustrendidesse.

Ma ei ütle, et neid kindlasti katsetama ei peaks, vaid soovitan neisse adekvaatselt suhtuda.

Ärge otsige neist imevitsa, mis kõik probleemid lahendaks.

Tihti peituvad suurimad võimalused kasvamiseks turundusmaastikul just enda organisatsiooni sisse vaadates ja analüüsides, mida saaksime paremini teha.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga