TikTok – sotsiaalmeedia platvorm, mis loob pärandit

TikTok - ülevaade, mis täpsemalt toimub | MoliveryMedia turundusagentuur

TikTok – tänane buzzword turundusmaailmas.

Arusaadav, miks TikTok uudiskünnist ületab. Ka siin Eestis.

Põhjust ei pea kaugelt otsima, miks see nii on – tegemist on kõige kiiremini kasvava sotsiaalmeediaplatvormiga maailmas.

Kõik tahavad sellest tükikest endale

Suurele kasvule lisaks käivad hetkel TikToki ostmise kohta kõnelused TikToki emaettevõtte Bytedance’i ja Microsofti vahel.

Kui algselt prognoositi tehingu maksumuseks 30 miljardit USD, siis tänaseks võib see number suurem olla. Läbirääkimised käivad suletud uste taga.

Microsoftiga on leivad ühte kappi pannud ka Walmart, kes TikTok’i vastu huvi tunneb ja ühiselt TikToki üle võtta soovivad.

Üks pruudikandidaatidest on veel tarkvaratootja Oracle.

Aga nüüd kõigest lähemalt…

Miks peaks Walmart TikTok’i vastu huvi tundma?

Oled kuulnud sõnapaarist social commerce? Walmart on koroonakriisi tingimustes täheldanud, et inimeste ostuhuvi internetis ostlemiseks kasvab kiirelt. Viisid, kuidas internetis osteldakse, on samuti muutumas.

Facebook ja Instagram on social commerce osas edusamme teinud, pakkudes Marketplace ja e-poe lahendusi platvormisiseselt. Selle lükkega loodetakse kõrgemat konversioonimäära ostu sooritamiseks.

Pinterest tuli hiljuti sarnase teenusega välja, pakkudes oma kasutajatele võimalust kaamera abil või Shop from Pins funktsiooni abil ostelda.

Walmarti suurim konkurent USA turul on Amazon, kes on neist pikalt ette sööstnud.

Walmart näeb TikTok’i kaudu lisanduvat social commerce võimekust olulise eelisena nende konkurentide ees.

Pikas perspektiivis võib see tehing Walmartile make it or brake it diiliks saada, sest Amazoni turuosa USA e-kaubandusest on suur ja kuidagi on vaja neile järele jõuda.

Kas Walmart on kaotanud kaine mõistuse?

Pigem mitte. Walmarti visioonil on jumet. Eriti olukorras, kus Douyin, mis on TikToki eelkäija Hiinas, on social commerce ärimudelit edukalt tõestanud.

Kui üldiselt teenivad sotsiaalmeedia platvormid raha reklaampinna müügist, siis social commerce puhul teenivad platvormid vahendustasu iga toote eest, mida inimesed on kauplejate käest ostnud.

Nagu TikTok, koosneb ka Douyin uudisvoog 15-60 sekundilistest lühivideotest. Tavaliste videopostituste vahele on põimitud müügipostitused, mis vaataja eelistustele sobivad. Soovitused genereerib algoritm ja nagu TikToki kasutajad teavad, siis nende algoritm suudab väga personaalset sisu kuvada. Soovi korral saab inimene toote platvormi siseselt soetada.

Walmart, kellel on jaekaubanduses käsi kullas, saaks sobiva strateegia ja TikToki platvormi abil lõpuks jala e-kaubanduse ukse vahele. Siiani on e-kaubandust USA-s domineerinud Amazon.

Kas Walmart võib sellest diilist võita või mitte?

Kuigi mõte on hea ja mudel on osutunud Hiinas edukaks, ei näe ma USA või Euroopa puhul sellele kiiret kasvu või edulugu. Seda seetõttu, et Hiina on USA-st erinev turg.

Hiina suurim ostujõud peitub keskklassis. Hiina keskklass on mobiiltelefonide peal üles kasvanud ja tänu sellele on nende tarbimisharjumused eurooplaste ja ameeriklastega erinevad.

Suur osa ostudest sooritatakse Hiinas just mobiiltelefonide kaudu ja seda juba aastast 2012.

USA ja Euroopa keskklass kasutab siiani rohkelt arvuteid ja üleminek arvutilt mobiilile on olnud pikem kui algselt arvata oleks osanud.

Teadupärast on TikTok just mobiilidele mõeldud platvorm.

USA mahajäävus mobiilse e-kaubanduse puhul mängib selle tehingu õnnestumise juures tähtsat rolli.

Arvestades seda asjaolu, siis olen selle tehingu osas konservatiivsem ja vaos hoitum, sest Walmart ei pea siis hakkama võitlema mitte ainult Facebooki ja Instagramiga, vaid ameeriklaste internetiostude tarbimisharjumuste ümberkujundamisega.

Miks on Microsoftil huvi TikToki vastu?

TikTok annaks Microsoftile suurepärase võimaluse noorteni jõuda. USA’s kasutab TikToki 100 miljonit inimest. Lõviosa neist on kuni 30-aastased.

Lisaks oleks TikTok suurepärane lisa nende sotsiaalmeediaplatvormile LinkedIn ja otsimootorile Bing.

Viimase puhul käivad spekulatsioonid, et TikToki fenomenaalne algoritm, mis suudab väga personaalseid soovitusi inimestele kuvada, võiks kasutusele võtta just Bingi otsimootris.

Ühtlasi näeb Microsoft antud tehingu puhul suurt potentsiaali ka pilveteenuste pakkumises. USA üheks kriteeriumiks TikToki ostu puhul on see, et kogu andmete töötlemine jääks USA-sse. Kui Bytedance kolitakse Microsofti, tuleb ka TikToki kasutajate meeletu kogus andmeid ümber kolida.

Oracle jagab Microsoftiga sarnast huvi

Tarkvaratootja Oracle näeb sarnast huvi antud diilis nagu Microsoft – pilveteenuste pakkumise võimalust.

Seda olukorras, kus maailma nr.2 tarkvaratootja (nr.1 tarkvaratootja on Microsoft) on pilveteenuste pakkumisel jäänud suurte vendade Microsofti ja Amazoni varju.

TikToki müüki USA tehnoloogiaettevõtetele initsieeris Donald Trump

Huvitav on see, et TikTok’i müüki on initsieerinud USA valitsus, kes näeb Hiina sotsiaalmeediaplatvormis suurt turvariski USA-le.

USA valitsus andis Bytedance’ile 45 päeva, et diil lukku lüüa. Või vastasel juhul keelatakse TikTok kasutamine USA-s. Tähtaeg kukub septembri keskpaigas.

Fakt on see, et TikToki kasutatakse ühe relvana Hiina-USA omavahelises kaubandussõjas.

Parima palana andis Donald Trump mõista, et eduka tehingu tulemusel peaks USA valitsus sealt oma osa saama.

Kirsiks tordil, on USA meediast läbi käinud, et Trumpi administratsioonil on väga tihedad seoses Oracle’iga.

Miks USA valitsus sunnib Bytedance’i müüma TikToki USA tehnoloogiaettevõtetele?

Kõik algas sellest, kui aasta alguses andis Pentagon käsu USA sõjaväe töötajatel oma töötelefonidest kustutada TikToki rakendus. Kardeti, et Hiina valitsus kasutab TikToki USA sõjaväe järel luuramiseks.

Juunis avaldatud raport TikToki turvalisuse probleemidest viskas õli tulle.

Avaldatud raportis tuli välja, et TikTok kopeerib rakenduse kasutamisel kasutajate tegevust iga 3-4 tähemärgi kirjutamise järel.

TikTok andis hiljem mõista, et viga on parandatud ja seda kasutati selleks, et tuvastada spämmijaid.

Kas see nii ka oli, kes seda teab? Aga see oli piisav, et USA valitsus saaks antud tegevusele anda “rahvusliku küberjulgeoleku” prioriteedi ja alustada Bytedance’i survestamist poliitilisel tasandil.

USA ei ole ainus, kes TikToki kaudu Hiinat survestab

Juuni lõpus toimunud verine kokkupõrge Hiina ja India sõdurite vahel initsieeris India valitsust keelustama riigis ligi 59 erinevat Hiina rakendust.

Mais oli TikTokil 112 miljonit allalaadimist, millest 20% moodustasid India kasutajad. Pärast India keeldu teatas Bytedance, et kaotas seetõttu 6 miljardit USD.

Facebook ei istu käed rüppes

Facebook on suutnud tõrjuda turult Snapchati. TikTok on aga teisest puust vastane.

Vaatamata sellele, et TikTok osutab tugevamat vastupanu, otsustas Facebook juulis välja tulla Instagram Reels funktsionaalsusega.

Instagram Reels
Foto: Instagrami blogi

Instagram proovib sellega tuua sarnaseid funktsionaalsusi oma platvormile, mida TikTok hetkel pakub.

Tegelikult pole Instagram Reels üldsegi uus asi. 2018.aastal tuli Facebook välja TikTok klooniga Lasso. Olete sellest kuulnud? Vot täpselt. Rakendus ei tekitanud turul mingit hõõrdumist ja seetõttu sel aastal rakendus ka kustutati.

Lasso rakendus oli Facebookile aga sotsiaalne eksperiment, mille andmeid kasutati nüüd Instagram Reels loomisel. See andis Facebookile täpse ülevaate kasutajate tarbimisharjumustest ja käitumismustritest, mida võeti uue rakenduse loomisel arvesse.

Instagram Reels tegi algust 2019.aasta novembris Brasiilias. Tänaseks on Instagram Reels jõudnud ligi 50 erinevasse riiki. Eesti kahjuks nende riikide sekka veel ei kuulu.

Kas sellest ka kasu on, ei oska öelda. Story, mis algselt oli Snapchati funktsioon, on tänaseks Instagramis üks populaarseim viise, kuidas inimesed sisu tarbivad ja oma tegemistest kontakte teavitavad.

Millises suunas liigub sotsiaalmeedia edasi?

Hiina ettevõte Bytedance on raputamas oma innovaatilise tootega tervet maailma. Nii poliitiliselt, maailmavaateliselt kui ka harjumuspäraselt.

Olles paar aastat tagasi rääkinud sellest, et Hiina sotsiaalmeedia platvormid on lääne platvormidest pikalt ees, ei osanud ma arvata, et sellest võiks kulmineeruda kaubandussõja üks jõulisemaid hoobasid.

Hiinlaste sotsiaalmeedia platvormide olemus on läänemaailma üle võtmas. TikTok on selle fenomeni esimene laine.

Tehnoloogiline muutus on tulekul. Facebook on täheldanud, kuidas TikToki algoritm on inimesi platvormil suutnud hoida ja aja jooksul neid üha rohkem sisu tarbima suunanud.

TikTok

Funktsionaalsust ja kasutusmugavust silmas pidades näeme kindlasti järgnevate aastate jooksul sarnast ülesehitust teadatuntud platvormide puhul. Instagram Reels on selle heaks näiteks.

Ka sotsiaalmeedia tarbimine inimeste seas muutub. Inimesed on oma hääle andnud! Sajad miljonid üle maailma!

Inimestele meeldib 15-60-sekundiline videosisu. Neile meeldivad autentsed videod inimestelt, kellega nad suudavad samastuda!

Meile meeldib näha sisu, mis arvestab meie eelistustega. Meile meeldib tarbida uut sisu, mida ei suruta meile reklaamina peale.

Lõppsõna

Vaatamata suurele ebakindlusele, on minu soovitus TikTok’i tundma õppida. Samad printsiibid rakenduvad varsti meie kaua armastatud platvormidel.

Parem olla konkurentidest sammuke ees, kui sörkida hiljem teistel sabas!

1) Lae alla TikTok’i rakendus ja proovi sellega “Sina” peale saada. 5min kasutamist ei anna Sulle täielikku ülevaadet, sest TikToki algoritm ei jõua toimima hakata. Proovi vähemalt 5min järgmised 30 päeva TikTok’i kasutada;
2) Loe blogipostitusi TikTok’i turunduse case studyde kohta;
3) Loe lähemalt Douyini kohta, mis on Hiinas üks populaarseim sotsiaalmeediakanal.
4) Tee ise postitusi ja katseta.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga