Sotsiaalmeedia turundus – kas teha või mitte?

Sotsiaalmeediaturundusega alustamine tundub esmapilgul keeruline. Kust alustada? Mis oleks esimene samm?

Isegi kui nendele küsimustele on vastused leitud, siis satutakse tihti valele arusaamale – lühiajaliste tulemuste põhjal hakatakse ennatlikult tõlgendama saadud tulemusi läbikukkunuks.

Siin on 2 küsimust, mis aitavad Sul mõista probleemituuma:

  1. Kas valitud sotsiaalmeedia kanal on toote/teenuse turundamiseks parim variant?
  2. Kas strateegia oli läbimõeldud või läksite lihtsalt õnne püüdma?

Kas valitud sotsiaalmeedia kanal on toote/teenuse turundamiseks parim variant?

John Deere ei müü oma trakroreid 14-aastasele tüdrukule TikTokis. Mattel ei müü Barbie nukke jällegi 47-aastasele investeerimispankurile LinkedIn’is.

Ettevõtte sotsiaalmeedia strateegia nullist üles töötamine nõuab süvaanalüüsi. Läbimõtlematu strateegia viib lihtsalt finantsilise- ja ajalise ressursi väärkasutamiseni.

Suurim viga, mis strateegias tehakse, on just ebapädeva sotsiaalmeedia kanali kasuks valimine.

Parim viis Sinu ettevõttele sobiva sotsiaalmeedia kanali leidmiseks on ostupersoona ehk potentsiaalse kliendi kirjelduse loomine:

  • Mis on Sinu ostupersoona nimi?
  • Sugu?
  • Kui vana ta on?
  • Mis tööd ta teeb?
  • Kaua ta seda tööd juba teinud on?
  • Kui suur on tema aastane sissetulek?
  • On ta riskialdis või ettevaatlik?
  • Kuidas ja milliste kanalite kaudu talle suhelda meeldib?
  • Mis temaatilisi artikleid ta loeb?
  • Kuidas ta meid üles leiab?
  • Mida ta soovib teada saada meie valdkonnaga seonduvalt?
  • Mis on need negatiivsed argumendid, mis talle konkurentide poolt pakutava teenuse puhul kõige rohkem silma torkavad?
  • Mida ta kindlasti pakutava teenuse/toote puhul ei taha?
  • Miks ta meilt ostma peaks?

Sellise ostupersoona loomisel saad Sa parema ülevaate, mida Sinu potentsiaalne klient täpsemalt vajab ja kus ta Sind kõige tõenäolisemalt üles leiaks.

Kui ostupersoona on vastavuses sotsiaalmeedia kanali tarbimisharjumustega, siis leidsid Sa endale sobiva kanali, kus enda ettevõtet turundada.

Kas strateegia oli läbimõeldud või läksite lihtsalt õnne püüdma?

Strateegia puhul kehtib reegel. „You better make it or break it“.

Me kõik teeme vigu. See on täiesti normaalne. Kui oleks üks kindel strateegia, mida järgida, et oma ettevõtte edu suurendada, siis kasutaksid seda kõik.

Edu saavutamiseks tuleb võtta riske. Nii ka sotsiaalmeedia turundusstrateegia puhul.

Küsimus ei ole selles, kas käsil olev strateegia toimib või mitte, vaid selles, millal strateegia toimima hakkas või toimimast lakkas.

Inimloomus juba on selline. Me ootame paremaid aegu. Äkki kui ootame 4 kuud veel, saabub õnn ka meie õuele ja olemasoleva strateegia langevad näitajad muutuvad tõusvaks?

Kui Sul on selged indikaatorid, et olemasolev strateegia enam ei toimi, siis tuleb üks samm tagasi astuda ja võtta vastu otsus – muuta strateegiat. Mida kiiremini Sa oma sotsiaalmeedia turundusstrateegia puhul langeva trendi leiad, säästad Sa sadu, kui mitte kümneid tuhandeid eurosid iga-aastaselt.

Sama kehtib ka toimiva strateegia puhul. Kui oled leidnud sobiva valemi, kas Sa rahuldud sellega või proovid laineharjal sõita ja leida uusi kasvuvõimalusi?

Sotsiaalmeedia turunduse plussid

Sotsiaalmeedia turundus vajab järjepidevat monitooringut, oskusi ja teadmisi. Nagu näha, siis uisapäisa tegutsemine võib suuri kaotusi nii rahaliselt kui ka ajaliselt tuua.

Samas tasub sotsiaalmeedia turundusse panustada, sest antud meedium pakub tänasel päeval kõige rohkem võimalusi.

Kindlasti on traditsioonilised kanalid ja meetodid siiani efektiivsed, kuid olenemata sinu turundusstrateegiast ei tohi sotsiaalmeediat alahinnata või seda isegi turundusplaanist kõrvale heita.

1) Vahetu kokkupuude potentsiaalse kliendiga. Klientidel on võimalus teiega suhelda ja selle kaudu tagasisidet anda. Sotsiaalmeedia abiga on võimalik probleeme kiiremini lahendada ning klientide pahameelt parandada.

Kokkupuude on oluline nii B2C kui ka B2B ettevõtete puhul. Lihtne on edasi anda uudiseid või vastata tekkinud küsimustele.

2) Suurem külastatavus. Kui müüd midagi oma veebipoes või kodulehel, on sotsiaalmeedia abiks inimeste meelitamisel teie kodulehele. Suurema liiklusega suureneb ka võimalus, et keegi teie lehelt midagi ostab.

Kui teie sotsiaalmeedialehtedel käib palju inimesi, kuid inimesi kodulehele ei kutsuta, olete ühe ukse klientidele avamata jätnud.

3) Lojaalsed fännid. Kui sinu sotsiaalmeedia lehelt leiab harivaid/meelelahutuslikke sisupostitusi ning see meeldib inimestele, tekib teie lehele ka lojaalne kuulajaskond.

Lojaalsust saab suurendada oma klientidega suheldes ning tekitades neile lisavõimalus sotsiaalmeedia abil suhtlemiseks.

4) Parem turuülevaade. Sotsiaalmeedias tegutsemine annab võimaluse vaadata, mida konkurendid hästi või halvasti teevad. Õpikogemust suurendab asjaolu, et mitmed kanalid võimaldavad tulemusi võrrelda teiste lehtedega.

Paremad võimalused analüüsimiseks aitavad ettevõttel sotsiaalmeedias paremini kohaneda ning olla konkurentsivõimeline. Sotsiaalmeedia võimaldab ka uusi tulijaid kiiremini kaardistada ning muuta neid külmast kontaktist soojaks kontaktiks (müügitsüklid).

5) Edukamad tulemused otsimootorites. Sotsiaalmeediakanalites toimetamine tuleb kasuks ka tulemustele otsimootorites, nagu näiteks Google. Märksõna otsimisel vaatame harva Google’i teisele lehele ning lähtume esimestest otsitulemustest.

Järjepidev tegevus sotsiaalmeedias tõstab aga otsitulemuste nähtavust ning aitab kerkida otsimootorites kõrgemale, mis tähendab, et klient leiab internetis teie ettevõtte kiiremini üles kui teie konkurendi.

6) Turunduskulud on reaalajas jälgitavad. Sotsiaalmeedia on tunduvalt efektiivsem kanal, kui seda on näiteks televisioon, print-, raadio- või välireklaam.

Kui soovite näidata oma toodet või teenust sama hulga inimestele, nagu tegite seda oma lemmiksaate 3-minutilises promoklipis, saate sotsiaalmeedia puhul palju kuluefektiivsemalt hakkama ja mis kõige tähtsam, kampaaniate tulemused on reaalajas jälgitavad.

Kõik suuremad sotsiaalmeediakanalid võimaldavad oma reklaami sihtida täpselt Sinu poolt valitud sihtgrupile ning reklaami tasustamine sõltub saadud tulemustest.

Lõppsõna

Mida teha? Kas võtta risk ja turundada oma ettevõtet sotsiaalmeedias? Pealehakkamine on juba pool võitu. Kindlasti proovi ja katseta uusi võimalusi oma ettevõtte kasvatamiseks.

Mida mina soovitan on järgnev: leia endale inimene, kellega saaksid oma tegevust konsulteerida ja kui enda teadmistest ja ajast puudu jääb, usalda see töö oma ala professionaalile.

Blogipostituse kirjutas MoliveryMedia turundusstrateeg Taavi Altpuu
Millega MoliveryMedia turundusagentuur tegeleb? Vaata lähemalt

Tervist! Olen Taavi Altpuu, 17.aastane noormees, kelle eesmärgiks on olnud viimased 7 kuud saada vahetusõpilaseks Hiina Rahvavabariiki! Siiamaani on läinud kõik ladusalt ja meeldivalt. Kahju on vaid sellest, et see on võtnud kaua aega ja minekuni on veel 2 kuud minna.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: