Kuidas oma sisuga viraalsuse poole püüelda?

Arvatavasti oled juba 2020. aastaks sotsiaalmeediakanalitega sina peal, oskad eristada postituse tüüpe, olgu selleks teksti-, pildi- või videopostitus, tavaline lingipostitus või hoopis üks Facebooki karussell. Samuti oled kindlasti sotsiaalmeediaturunduse plussidest teadlik ning oskad kanaleid enda kasuks tööle panna. Mõni video saab Facebookis 840 miljonit vaatamist, mõni tavaline tekstipostitus aga 10 000 jagamist kõigest mõne tunniga. Siinkohal räägitaksegi postituste viraalsusest. Võib-olla küsid tihti ka endalt, et miks sinu ettevõtte lehelt viraalne sisu puudub.

Milline on viraalne sisu, kuidas seda saavutada ja kuidas see võib minu ettevõtte kuvandit mõjutada?

Viraalse sisu ja postituste puhul on kõige tähtsam aeg. Viraalne sisu saavutab suure kajastuse lühikese ajaga, seda kas kohe või hiljem tulevikus. Postitused, videod, Twitteri säutsud jm. lähevad tihti viraalseks mitu aastat hiljem, kui sisus kajastatav teema kas esimest või mitmendat korda päevakajaliseks muutub.

Viraalne postitus tekitab palju tähelepanu ja emotsioone ning postituse lugeja või video vaataja reageerib sellele mingil moel. Reaktsiooniks võivad olla positiivsed ja negatiivsed kommentaarid postituse all, jagamised uudisvoogudesse, gruppidesse või mõnele muule platvormile.

Plahvatuslik reaktsioonide arv vähese ajaga ongi see, mis teeb tavalise sisu viraalseks. Lisaks saadavatele reaktsioonidele kasvab bränditeadlikkus ning suureneb sotsiaalmeedias lehe külastatavus ja kodulehe liiklus.

Viraalse sisu teema, tekst või visuaal peab tekitama selle tarbijas mingisugust emotsiooni, mis omakorda loob positiivse või negatiivse järelkaja. Mürarikkas sotsiaalmeedias on tänapäeval raske eristuda oma loodava sisuga, seega seda enam peab uus sisu pakkuma üha rohkem väärtust kas informatsiooni või meelelahutuse poole pealt.

Väärtust pakkuva sisu loomisel tuleks küsida endalt järgmist:

Kas sisu lahendab lugeja/vaataja probleeme ning annab vastuseid tema küsimustele?

Näiteks võib uue toote või lahenduse tutvustamine nii mõnegi elu lihtsamaks teha, isegi kui lahendust aktiivselt ei otsita. Kui huvitavad lahendused siiski rakendust ei leia, võivad need ka meelelahutuslikud olla – sisu pakub erinevatele inimestele erinevat väärtust.

DIY (ehk do it yourself) postitusi ja videosid näeme tihti sotsiaalmeedias. See trend oli väga päevakajaline paar aastat tagasi, tänapäeval näeme sellist sisu aga vähem. Siiski saavutasid omal ajal sellised videod miljoneid vaatamisi, mõni isegi jõudis sadadesse:

Antud video on lühike ning sisaldab palju informatsiooni erinevate DIY nippide poole pealt. Samuti on olemas ka uudne väärtuspakkumine, sest varasemalt pole selliseid lahendusi nii lihtsasti kättesaadavaks tehtud. Tähtis on ka see, et video on visuaalselt kaasahaarav ning lihtsasti mõistetav, lahendused on samm-sammult nähtavad.

Siinkohal saab mõelda, et võibolla saab varasemalt loodud sisu viia teisele formaadile ja esitleda seda näiteks videovormis, muutes selle arusaadavamaks.

Sarnase formaadi võttis kasutusele Tasty, kes hakkas retsepte kiirete lühivideotena tootma. Nende puhul saab ka välja tuua pealtvaates kaameranurga. Pioneeriks neid kindlasti nimetada ei saa, kuid antud võtte populariseerimises mängisid nad kandvat rolli. Seda kohtame tänapäeval ka kodumaistes retseptivideotes. Tol ajal trendiks saanud videosid mäletame me arvatavasti tänase päevani, sest uudisvood olid antud videotest kaetud:

Trendide järgimine tuleb viraalsete postituste loomisel kindlasti kasuks, sest antud ajahetkel näitab see seda, mis inimestele peale läheb ning millele kindlasti klikitakse ja reageeritakse. Nagu ka välismaal, saab ka kodumaises meedias trendide jälgimisega hakkama. Välismaise sisu tootmine eestikeelse sisuna toob häid tulemusi, seda eriti meemide poole pealt.

Meemid ja meemikultuur on tänapäeval meelelahutuse kandev vorm, seda nii teksti-, pildi- või videosisuna. Meemide trendid on aga väga muutuvad, mõni formaat võib aeguda nädala, mõni paari päevaga. Seega pole üllatav, et ka ettevõtted soovivad meemikultuurist võita – inimeste tähelepanu on sinna koondunud. Selle pärast näemegi ettevõtteid kasutamas meemiformaate, tihti küll aegunud näiteid, et suurendada oma bränditeadlikkust läbi väärtuspakkumise. Väärtus on enamasti aga meelelahutuses, mis meemi tarbimisest tekib.

Välismaal hoogu kogunud “tag a friend” postitused võeti kasutusele ka Eestis. 2016. ja 2017. aastal said paljud sellised postitused väga hea orgaanilise ulatuse (ing. k. reach). Kasutajad märgivad oma sõbra pildi alla ja lumepall hakkab sealt veerema. Nende sõbrad näevad omakorda postitust oma uudisvoogudes ja märgivad omakorda sinna kellegoi järgmise. Sellisel moel võib antud postitus jõuda paari päevaga 100 tuhat korda inimeste uudisvoogudesse, olgugi et tegemist võib olla kohaliku restorani või asutusega.

Sama põhimõte kehtib enamasti loosimismängude puhul, kus tasuta toodete või teenuste eest peab tihti ainult postitust jagama. Mõlemal puhul, nii meemiformaatide kui ka loosimismängude puhul on tegemist kindla viisiga, kuidas enda lehe ulatust lühiajaliselt suurendada ning võita enda lehele uut kuulajaskonda, kellele hiljem näiteks müügisõnumiga postitusi näidata.

Kui trendide järgimine on kindel viis viraalsuse saavutamiseks, siis ei tohiks seda iga postituse loomisel järgida. Originaalne sisu on see, mis toob rohkem tulemusi, seda illustreerib ka varasemalt mainitud Tasty videoformaat. Sisuturunduses toimetamiseks tuleb trendide järgimine kindlasti kasuks. Samas tuleb mõelda ka asjaolule, et kas pidev jagamismängude ja “tägi sõber kes..” postituste loomine pikaajaliselt kasu toob või pigem meelitab sinu lehele inimesi, kes tahavad lihtsalt tasuta asju saada.

Originaalse sisu loomisel on kõige lihtsam vaadata enda ettevõtte lugu ning jutustada seda mingil moel oma klientidele edasi. Hea lugu võib peituda ettevõtte töötajate, pikaajaliste koostööpartnerite või püsiklientide juures.

Oma viraalse loo jutustas Nordica minidokiga “Unistusi ei saa lõputult edasi lükata”, mis saavutas ka palju meediakaja. Lugu on oma olemuselt väga lihtne ning kindlasti on midagi sarnast igas ettevõttes olemas, tuleb natuke kombata ja otsida.

Kui lugude jutustamine tekitab enamasti inimestes positiivset emotsiooni, siis kasutust leiavad ka sellised kampaaniad, kus arvamused lähevad kahte lehte laiali. Näiteks saab tuua Uus Maa Kinnisvarabüroo Järve Tornide kampaania, kus kasutati kohati vastuolulist teemat ja visuaali, mis said nii positiivset kui ka negatiivset tagasisidet ning tekkis diskussioon, mis omakorda tõi postitusele rohkem kõlapinda.

Image may contain: 1 person, text

Antud näite puhul oli tähtis roll ka distributsioonil. Teatavasti on hea sisu kõige tähtsam, kuid seda ainult juhul, kui eksisteerivad selle sisu levitamiseks ka erinevad kanalid. Järve Tornide näitel kasutati erinevaid kodumaiseid gruppe, mis omakorda aitasid kampaania levikule kaasa.

Sisu muutub enamasti viraalseks tänu orgaanilise leviku, kuid seda saab toetada ka makstud reklaami näol. Seda illustreerib kõige paremini Super Bowl, kus reklaamipausidel tuli 2020. aastal ühe 30-sekundilise klipi näitamiseks välja käia 5,6 miljonit dollarit. Lisaks kodus Super Bowli vaatajatele, näevad seda ka hiljem paljud internetis. Tihti saavutavad paljud klipid hiljem viraalsuse ning neid jagatakse paljude poolt erinevates kanalites, olgu selleks Facebook, Instagram, Youtube või Reddit.

Kodumaises keskkonnas on Super Bowlile reklaamklipi ostmine ekstreemne näide, kuid tavalise tasulise reklaamiga Facebookis saab oma potentsiaalset viraalsust suurendada. Reklaamiga jõutakse rohkemate inimesteni, videod saavad rohkem vaatamisi ja reaktsioone.

Kokkuvõtteks võime öelda, et viraalsuseni jõudmiseks on mitmed meetodid ja võtted. Mõned näpunäited, mida võiks tulevikus katsetada:

  • Loo sisu, mis pakub inimestele väärtust. Lahenda nende jaoks päevakajalisi probleeme või leia vastuseid küsimustele, mida teised vastata ei oska või pole veel jõudnud.
  • Ole originaalne – loo formaat, mida konkurendid pole veel katsetanud või edasta oma mõtet uuel moel.
  • Kui pole originaalseid ideid, jälgi trende. Võta lahti Facebooki leht, mille postitusi sa pidevalt oma uudisvoos näed ning vaata, mis töötab. Siis loo sama postitus oma ettevõttele enda võtmes;
  • Jutusta lugusid enda tegemistest, enda ettevõttest, töötajatest, koostööpartneritest või klientidest. Hea lugu tekitab inimestes emotsiooni, nad jagavad seda ja nad talletavad selle oma mällu.
  • Kutsu inimesi oma postitustele reageerima või neid jagama. Siin võid mõelda nii kampaaniamängule või lihtsamale tegevuse kutsele (ing.k. call-to-action) postituse lõpus. Näiteks “Jaga mõtteid, mida tahaksid sina meie menüüs näha.”

Kui soovid vahetada mõtteid viraalsuse saavutamiseks või näiteid 2020. aasta sotsiaalmeedia trendidest, siis kirjuta meile info@moliverymedia.ee

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga